Metodyka
Metodyka zajęć w żłobku
Zajęcia głównie na bazie osłuchowej: muzyka poważna, relaksacyjna podczas snu, piosenki przedszkolne, dyskotekowe, słuchanie bajek, oglądanie pierwszych książeczek dla maluszków. Zabawa w grupie z zabawkami: nauka dzielenia się zabawką, umiejętność przebywania w grupie rówieśniczej, stymulacja rozwoju odruchów niemowlęcych.
Nabywanie umiejętności komunikacji i socjalizacja w grupie.
Metodyka w przedszkolu
Stosowane metody pracy z dziećmi:
- metoda projektów badawczych,
- elementy metody pedagogiki zabawy wg. Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów „Klanza” (oparta na wielokierunkowej aktywności dziecięcej, łączy w sobie w szczególności ruch, muzykę, taniec, działania plastyczne, działania poznawcze)
- elementy metody P. Dennisona (ukierunkowana na ćwiczenie obu półkul mózgowych, oparta przede wszystkim na ruchach naprzemiennych)
- elementy metody W. Sharbone „Ruch rozwijający”(oparta na kontakcie z drugim człowiekiem i otoczeniem, rozwija sprawność fizyczną)
- Wprowadzanie elementów programu prof. Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej- Dziecięca matematyka oraz program autorski zatwierdzony przez Ministerstwo Edukacji- Matematyka dla najmłodszych- Monika Piasko
- technika origami.
W naszej pracy z dziećmi chcemy zwrócić uwagę na:
- zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa,
- tworzenie przyjaznej atmosfery,
- rozwijanie u dzieci samodzielności i odpowiedzialności,
- rozwijanie u dzieci umiejętności komunikacyjnych (ja-ty-my),
- rozwijanie umiejętności społecznych w tym rozwiązywanie konfliktów,
- rozwijanie umiejętności aktywnego i uważnego słuchania,
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania uczuć,
- możliwości twórczego działania i aktywnego poznawania świata
- zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa w grupach przedszkolnych, na placu zabaw i podczas wycieczek.
Plan pracy na ten rok:
W roku szkolnym 2016/2017 realizujemy program w oparciu o pakiet „Kolekcja przedszkolaka” Wydawnictwa Nowa Era. Seria zabiera dzieci w fascynującą podróż przez żywioły – ziemię, ogień, wodę i powietrze – oraz ich różne oblicza wyrażane barwami, emocjami, skojarzeniami, porami roku. Poszczególne zabawy i ćwiczenia zachęcają dzieci do aktywności poznawczej, która ułatwia przyswajanie wiedzy i umiejętności … ponieważ najlepiej pamiętamy to co sami doświadczamy i przeżywamy.
Planujemy również prowadzić zajęcia wg stałego schematu:
- zajęcia kulinarne,
- eksperymenty,
- rysowanie do bajek i baśni,
- zabawy konstuktywne
- realizacja i kontynuacja zajęć językowych, sportowych, muzycznych zawartych w tygodniowym harmonogramie
Problematyka zajęć jaką chcemy podjąć w tym roku:
Wychowanie patriotyczne
- poznawanie tradycji, zwyczajów związanych ze świętami narodowymi i religijnymi,
- poznawanie historii Piaseczna, Warszawy i Polski, rozbudzanie zainteresowania krajem ojczystym,
- odwiedzanie miejsc pamięci narodowej w najbliższej okolicy,
- poznawanie tradycji i kultury różnych miast i regionów w naszym kraju, m.in. historia miasta, gwara, strój regionalny.
Spotkania z literaturą:
- czytanie bajek, baśni i legend,
- rysowanie do bajek, baśni i legend.
Problematyka ekologiczna:
- udział w akcji „sprzątanie świata”,
- segregacja śmieci,
- dbanie o rośliny w najbliższym otoczeniu, sadzenie i obserwacja roślin np. fasola,
- obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie,
- dostrzeganie wartości piękna przyrody w naturze i literaturze,
- wycieczki po najbliższej okolicy,
- czytanie opowiadań związanych między innymi z porami roku
W ramach zajęć. cyklicznych zmierzamy realizować zadania wyznaczone przez Podstawę Programową Wychowania Przedszkolnego prowadzące do:
- Kształtowania umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
- Kształtowania czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych.
- Wdrażania dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku.
- Nabywania umiejętności wypowiadania się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu (takich jak kształt i barwa) w postaci prostych kompozycji i form konstrukcyjnych.
- Zainteresowania dzieci malarstwem, rzeźbą.
- Doskonalenia sprawności rąk oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej.
- Poznawanie przez dzieci kultury innego kraju.
- Doświadczenia przez dzieci kontaktu z rówieśnikami z innego kraju, nabywania przekonania, że wszyscy ludzie mają równe prawa.